Project Details
Projekt Print View

GRK 1712:  Trust and Communication in a Digitised World

Subject Area Social Sciences
Psychology
Term from 2012 to 2021
Project identifier Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 175526080
 
Final Report Year 2021

Final Report Abstract

Vertrauen, insbesondere der Verlust von Vertrauen, ist in den vergangenen Jahren zu einem öffentlich sehr intensiv diskutierten Thema geworden. Wirtschaft und Politik, Medien und Wissenschaft sehen sich wie andere etablierte gesellschaftliche Institutionen und Akteure einer zunehmenden Skepsis ausgesetzt. Insbesondere die Digitalisierung hat dazu geführt, dass Misstrauen gegenüber Personen und Organisationen stärker öffentlich zum Ausdruck gebracht wird als zuvor; zugleich eröffnen sich durch digitale Kommunikationsformen neue Chancen der Vertrauensbildung. Das Graduiertenkolleg „Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt“ hat diesen Prozess seit 2012 begleitet und in den Bereichen Wirtschaft, Sport, Wissenschaft und Medien untersucht, wie sich Vertrauen unter digitalen Bedingungen herstellen, entwickeln und aufrechterhalten lässt. Die Forschungsprojekte behandelten theoretische und konzeptionelle Grundlagen der Vertrauens- und Misstrauensforschung ebenso wie konkrete Anwendungsfelder der Vertrauenskommunikation und methodische Probleme der Forschung auf drei Untersuchungsebenen: System, Organisation, Individuum. Im Bereich der Theorie wurden für die analoge Welt entwickelte Modelle und Konzepte von Vertrauen für den digitalen Bereich weiterentwickelt, wobei insbesondere auch die vertrauensfördernden Potentiale digitaler Kommunikation analysiert wurden. Viele der im Kolleg erarbeiteten Erkenntnisse zeichnen sich durch eine Verbindung theoretischer Konzepte mit fundierten empirischen Analysen aus, bei denen diverse Erhebungsmethoden (Experimente, diverse Formen der Befragungen, Inhaltsanalysen, Beobachtungen) zur Anwendung kamen. Die wissenschaftlichen Erträge haben von der interdisziplinären Grundstruktur des Kollegs profitiert: Betreuungen aus jeweils zwei beteiligten Fachdisziplinen, gemeinsame Late Autumn Schools, Workshops und Kolloquien sowie Gastwissenschaftlerinnen, Gastwissenschaftler und Fellows aus diversen Fächern haben dazu geführt, fachwissenschaftliche Perspektiven auf Vertrauen zu erweitern und zu ergänzen. Daraus hat sich ein großer Mehrwert für die Doktorandinnen und Doktoranden aber auch für die Vertrauensforschung in den beteiligten Fächern ergeben. Das auf das Forschungskonzept zugeschnittene Qualifizierungsprogramm hat die disziplinäre Sichtbarkeit der Kollegiatinnen und Kollegiaten gefördert, die Forschungsergebnisse international und national sichtbar gemacht und wesentlich dazu beigetragen, die Praedocs in die scientific community zu integrieren. Neben den zahlreichen wissenschaftlichen Publikationen und Konferenzbeiträgen hat das Kolleg intensiv daran gearbeitet, die Forschung zu Vertrauen und Kommunikation außerhalb der wissenschaftlichen Fachgemeinschaften zu kommunizieren. Ergebnisse wurden in einer Ausstellung ebenso präsentiert wie in Schulen, Akademien und bei Workshops. Rundfunk, Printmedien und digitale Medien haben über die Forschung berichtet; die im Kolleg entwickelte Expertise zu Vertrauensfragen wurde in Politik, Wissenschaft und Medien gezielt abgefragt. Dissertationspreise und Auszeichnungen dokumentieren die fachliche Anerkennung der wissenschaftlichen Leistungen. Die interdisziplinäre Arbeit im Kolleg – hier arbeiteten Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler aus Kommunikationswissenschaft, Psychologie, Sportwissenschaft, Wirtschaftswissenschaft und Wirtschaftsinformatik zusammen – war immer eine große Herausforderung (z.B. fachliche Sichtbarkeit vs. Interdisziplinarität); sie hat jedoch wesentlich dazu beigetragen, disziplinäre Perspektiven zu erweitern und eine win-win-Situation für die beteiligten Fächer und Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler zu schaffen.

Publications

  • (2013). A Trust-Based Analysis of Cloud Computing in the Banking Industry. Banking and Information Technology 14 (2)
    Öksüz A., Vages P. H., Plattfaut R. & Saat J.
  • (2013). Dopingsünder Contador? Facebook-Reaktionen auf die Image Repair-Strategien eines Radprofis - Eine Pilotstudie. In: F. Mess, M. Gruber, A. Woll (Hrsg.), Sportwissenschaft grenzenlos?! - 21. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft. Hamburg: Feldhaus
    Pöppel, K. & Strauss, B.
  • (2013). Kontrolle und Vertrauen in virtuellen Arbeitsbeziehungen. In: N. Tomaschek, E. Hammer (Hrsg). Vertrauen: Standpunkte zum sozialen, wirtschaftlichen und politischen Handeln (79- 91). Wien: Waxmann
    Romeike, P. D. & Nienaber, A.-M.
  • (2013). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. In: M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, I. Wachsmuth (Hrsg), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (3092-3097). Austin TX: Cognitive Science Society
    Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
  • (2013). Vertrauen und Risiko in einer digitalisierten Welt. In: Deutsches Institut für Vertrauen und Sicherheit im Internet (Hrsg.), DIVSI Diskussionsbeiträge 02. Hamburg
    Heckersbruch, C., Öksüz, A., Walter, N., Becker, J. & Hertel G.
  • (2013). Vertrauen und Risiko in einer digitalisierten Welt. In: Deutsches Institut für Vertrauen und Sicherheit im Internet (Hrsg.), DIVSI Diskussionsbeiträge 02. Hamburg
    Heckersbruch, C., Öksüz, A., Walter, N., Becker, J. & Hertel G.
  • (2014). Cloud Storage Services in Higher Education - Results of a Preliminary Study in the Context of the Sync&Share-Project in Germany. In: P. Zaphiris & A. Ioannou (Hg.), Learning and Collaboration Technologies. Designing and Developing Novel Learning Experiences. LCT 2014, Lecture Notes in Computer Science, Vol. 8523. Springer, Cham
    Meske, C., Stieglitz, S., Vogl, R., Rudolph, D. & Öksüz, A.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07482-5_16)
  • (2014). Competent or Clueless? Users' Knowledge and Misperceptions about their Online Privacy Management. Computers in Human Behavior 41. 212–219
    Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.033)
  • (2014). Einmal ein Held, immer ein Held? Facebook-Reaktionen auf die Image Repair- Strategien eines Radprofis. In: R. Frank, I. Nixdorf, F. Ehrlenspiel, A. Geipel, A. Mornell, J. Beckmann (Hrsg.), Performing under Pressure. Internationales und interdisziplinäres Symposium: 46. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) & Art in Motion 2014 vom 29.-31. Mai 2014 in München. Hamburg: Feldhaus Edition Czwalina
    Pöppel, K. & Strauss, B.
  • (2014). Regulating privacy in interpersonal online communication: The role of self-disclosure. Studies in Communication Sciences 14 (1), 3-11
    Thon, F. M. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.scoms.2014.03.012)
  • (2014). Stakeholderdialog auf Facebook – Entschuldigung und Verantwortungsübernahme als vertrauensfördernde Reaktion auf Online-Beschwerden in sozialen Netzwerken. In: O. Hoffmann, T. Pleil (Hrsg.), Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (131 – 151). Wiesbaden: Springer VS
    Wiencierz, C., Moll, R. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-03396-5_7)
  • (2014). The Effect of Providing Visualizations in Privacy Policies on Trust in Data Privacy and Security. Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences (3224-3233). Waikoloa, HI, USA
    Becker, J., Heddier, M., Öksüz, A., & Knackstedt, R.
    (See online at https://doi.org/10.1109/HICSS.2014.399)
  • (2014). Trust into collective privacy? The role of subjective theories for selfdisclosure in Online Social Networks. Societies 4. 770-784
    Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.3390/soc4040770)
  • (2015). A qualitative meta-analysis of trust in supervisor-subordinate relationships. Journal of Managerial Psychology 30 (5), 507-534
    Nienaber, A.-N., Romeike, P. D., Searle, R. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1108/JMP-06-2013-0187)
  • (2015). Believe it or not: The effect of athlete’s crisis communication on trustworthiness and reputation in case of doping allegations. Dissertation, Münster
    Pöppel, K.
  • (2015). Blessed oblivion? Knowledge and metacognitive accuracy in Online Social Networks. International Journal of Developmental Science
    Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.3233/DEV-14155)
  • (2015). Building trust through communication via websites in the context of cloud computing. Dissertation, Münster
    Öksüz, A.
  • (2015). Building Trust through Social Presence in Online Environments – A General Evaluation and the Application in the Cloud Computing Context. Dissertation, Münster
    Walter, N.
  • (2015). Designing Electronic Feedback – Analyzing the Effects of Social Presence on Perceived Feedback Usefulness. International Journal of Human-Computer Studies 76
    Walter, N., Ortbach, K. & Niehaves, B.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2014.12.001)
  • (2015). Die Darstellung von Vertrauensproblemen in der Medienberichterstattung. Eine explorative Studie zur Offenlegung von Vertrauens-Frames. Transfer 19 (2)
    Grosser, K. M.
  • (2015). Effective management of virtual work relationships. Empirical contributions to leadership research. Dissertation, Münster
    Romeike, P. D.
  • (2015). Establishing Trust in Online Health Communication: The Role of Privacy, Expertise, and Social Validation in Online Forums. Dissertation, Münster
    Thon, F. M.
  • (2015). Measuring Laypeople's Trust in Experts in a Digital Age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI). PLoS ONE 10 (10): e013930
    Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139309)
  • (2015). Measuring Laypeople's Trust in Experts in a Digital Age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI). PLoS ONE 10 (10): e0139309
    Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139309)
  • (2015). Metacognitive Parameters of Privacy Regulation on Social Networking Sites. Dissertation, Münster
    Moll, R.
  • (2015). Sync & Share North Rhine-Westphalia: A Case on a University-Based Cloud Computing Service Provider. Journal of Information Technology Teaching Cases 5, 20-26
    Öksüz, A., Walter, N., Compeau, D., Vogl, R., Rudolph, D. & Becker, J.
    (See online at https://doi.org/10.1057/jittc.2015.4)
  • (2015). Vertrauenswürdigkeit ohne Vertrauen? Wie die Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheiten die Bewertungen und Entscheidungen von Rezipienten beeinflusst. In: M. S. Schäfer, S. Kristiansen, H. Bonfadelli (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation im Wandel. Köln: Herbert von Halem
    Westphal, S., Hendriks, F. & Malik, M.
  • (2015). Vulnerability and Trust in Leader-Follower Relationships. Personnel Review
    Nienaber, A.-N., Hofeditz, M. & Romeike, P. D.
    (See online at https://doi.org/10.1108/PR-09-2013-0162)
  • (2015). Would Trust by Any Other Name Smell as Sweet? Reflections on the Meanings and Uses of Trust Across Disciplines and Context. In: B. H. Bornstein & A. Tomkins (Hrsg), Motivating Cooperation and Compliance with Authority (13-35). Springer International Publishing
    Schoorman, F. D., Wood, M. M. & Breuer, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-16151-8_2)
  • (2015). Would Trust by Any Other Name Smell as Sweet? Reflections on the Meanings and Uses of Trust Across Disciplines and Context. In: B. H. Bornstein & A. Tomkins (Hrsg), Motivating Cooperation and Compliance with Authority (13-35). Springer International Publishing
    Schoorman, F. D., Wood, M. M. & Breuer, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-16151-8_2)
  • (2015). ’Where Does my Money Go?’: How Online Comments on a Donation Campaign Influence the Perceived Trustworthiness of a Nonprofit Organization. Journal of Strategic Communication 9 (2), 102-117
    Wiencierz, C., Pöppel, K. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1080/1553118X.2015.1008634)
  • (2015). ’Where Does my Money Go?’: How Online Comments on a Donation Campaign Influence the Perceived Trustworthiness of a Nonprofit Organization. Journal of Strategic Communication 9 (2), 102-117
    Wiencierz, C., Pöppel, K. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1080/1553118X.2015.1008634)
  • (2015). “Who Said What, and Why?” – How Laypeople Infer the Epistemic Trustworthiness of Experts. Dissertation, Münster
    Hendriks, F.
  • (2016). Believing in expertise: How authors' credentials and language use influence the credibility of online health information. Health Communication
    Thon, F. M. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1172296)
  • (2016). Development and validation of the Legitimate Monitoring and Control Questionnaire (LMCQ). European Management Journal
    Romeike, P. D., Fleischhut, M., Nienaber, A.-M. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.emj.2016.08.003)
  • (2016). Disclose your flaws! Admission positively affects the perceived trustworthiness of an expert science blogger. Studies in Communication Sciences 16 (2)
    Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.scoms.2016.10.003)
  • (2016). Does trust matter more in virtual teams? A meta-analysis of trust and team effectiveness considering virtuality and documentation as moderators. Journal of Applied Psychology, 1151-1177
    Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1037/apl0000113)
  • (2016). Does trust matter more in virtual teams? A meta-analysis of trust and team effectiveness considering virtuality and documentation as moderators. Journal of Applied Psychology, 1151-1177
    Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1037/apl0000113)
  • (2016). Evoking vigilance: Would you (dis)trust a scientist who discusses ethical implications of research in a science blog? Public Understanding of Science
    Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0963662516646048)
  • (2016). Examining journalist’s trust in sources: An analytical model capturing a key problem in journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and communication in a digitized World: Models and concepts of trust research (75-90). New York: Springer
    Wintterlin, F. & Blöbaum, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_4)
  • (2016). Expecting Collective Privacy: A New Perspective on Trust in Online Communication. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (239-251). New York: Springer
    Moll, R. & Pieschl, S.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_14)
  • (2016). For they know not what they do? Target memory and metacognitive monitoring of self-disclosures on Social Networking Sites. Computers in Human Behavior
    Pieschl, S. & Moll, R.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.008)
  • (2016). How differences in perceptions of own and team performance impact trust and job satisfaction in virtual teams. Human Performance
    Romeike, P. D., Nienaber, A.-M. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1080/08959285.2016.1165226)
  • (2016). New Ways of Working: Chances and Challenges for Trust-Enhancing Leadership. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (161-176). New York: Springer
    Romeike, P. D., Wohlers, C., Hertel, G. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_9)
  • (2016). On the cross domain scholarship of trust in the institutional context. In: E. Shockley, T. Neal, L. PytlikZillig, & B. Bornstein (Hrsg), Interdisciplinary Perspectives on Trust: Towards Theoretical and Methodological Integration (131-156). New York: Springer
    Hamm, J. A., Lee, J., Trinkner, R., Wingrove, T., Leben, S. & Breuer, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-22261-5_8)
  • (2016). Relational Trust and Distrust: Ingredients of Face-to-Face and Media-based Communication. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (125-141). New York: Springer
    Kunnel, A. & Quandt T.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_7)
  • (2016). To Adopt or Not to Adopt: A Literature Review on Barriers to Citizens’ Adoption of E-Government Services. In: Proceedings of the 24th European Conference on Information Systems (ECIS 2016). Istanbul, Turkey
    Distel, B. & Ogonek, N.
  • (2016). Trust and Communication in a Digitized World. Models and Concepts of Trust Research. New York: Springer
    Blöbaum, B. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2)
  • (2016). Trust as an action – about the overrated significance of trust in information sources in a digital world. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and communication in a digitized world: Models and concepts of trust research (113-124). New York: Springer
    Westphal, S. & Blöbaum, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_6)
  • (2016). Trust in Online Journalism. A conceptual model of risk-based trust in the online context. Digital Journalism
    Grosser, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1127174)
  • (2016). Trust in Online Journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (53-73). New York: Springer
    Grosser, K. M., Hase, V. & Blöbaum, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_3)
  • (2016). Trust in Organizations: The Significance and Measurement of Trust in Corporate Actors. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (91-111). New York: Springer
    Wiencierz, C. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_5)
  • (2016). Trust in Science and the Science of Trust. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (143-159). New York: Springer
    Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2_8)
  • (2016). Trust in the Information Systems Discipline. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (205-223). New York: Springer
    Öksüz, A., Walter, N., Distel, B., Räckers, M. & Becker, J.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2)
  • (2016). Vertrauen in Gesundheitsangebote im Internet. Einfluss von Informationsquellen und wissenschaftlichen Unsicherheiten auf die Rezeption von Online-Informationen. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
    Fischer, S.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845275444)
  • (2016). Vertrauen in Gesundheitsangebote im Internet. Einfluss von Informationsquellen und wissenschaftlichen Unsicherheiten auf die Rezeption von Online-Informationen. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
    Fischer, S.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845275444)
  • (2016). Vertrauen in politische Parteien. Der Einfluss von Gesprächen über Wahlwerbung auf die Vertrauenswürdigkeit. Dissertation, Wiesbaden: Springer VS
    Wiencierz, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-15567-4)
  • (2016). Vertrauen ist gut… Entwicklung und Validierung eines Inventars zur Messung von Vertrauenswürdigkeit im Sport. Zeitschrift für Sportpsychologie 23(1), 1-12
    Dreiskämper, D., Pöppel, K., & Strauß, B.
    (See online at https://doi.org/10.1026/1612-5010/a000156)
  • (2017). "Ich höre auf meinen Körper, um zu erkennen, was zu tun ist" - ein integratives Konzept zur Messung von Körperbewusstsein. Zeitschrift für Sportpsychologie 24, (3), 128
    Busch, L.
    (See online at https://doi.org/10.1026/1612-5010/a000206)
  • (2017). All Citizens Are the Same, Aren’t They? — Developing an E-government User Typology. In: M. Janssen et al. (Hg.), Electronic Government. EGOV 2017. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 10428, Springer
    Distel, B., & Becker, J.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-64677-0_28)
  • (2017). Back to the Future. (Popmusik-)Journalismus im neuen faktischen Zeitalter. medien & zeit 32 (4), 34-47
    Schmidt, M. G.
  • (2017). Better to have many opinions than one from an expert? Social validation by one trustworthy source versus the masses in online health forums. Computers in Human Behavior 70, 375-381
    Jucks, R. & Thon, F.M.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.019)
  • (2017). Choosing Where to Work at Work – Towards a Theoretical Model of Benefits and Risks of Activity-based Flexible Offices. Ergonomics, 4, 467-486
    Wohlers, C. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1080/00140139.2016.1188220)
  • (2017). Das Recht auf informationelle Selbstbestimmung aus medienpsychologischer Sicht. In: M. Friedewald, J. Lamla, A. Roßnagel (Hrsg.), Informationelle Selbstbestimmung im digitalen Wandel. Wiesbaden: Springer Vieweg (DuD-Fachbeiträge)
    Moll, R.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-17662-4_1)
  • (2017). Die Publikumsnorm. Eine Studie zur Leserbeurteilung der Qualität journalistischer Online-Artikel unter Berücksichtigung des Einflussfaktors Medienreputation. M&K Medien & Kommunikationswissenschaft 65 (1), 45-63
    Schmidt, M. G., Gessner, F. & Badura, L.
    (See online at https://doi.org/10.5771/1615-634X-2017-1-45)
  • (2017). Discourse and expertise: The challenge of mutual understanding between experts and laypeople. In M. Schober, D. N. Rapp, M. A. Britt (Hrsg.), Handbook of Discourse Processes (222-246). New York: Taylor & Francis
    Bromme, R. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.4324/9781315687384-13)
  • (2017). Interorganizational collaboration. Empirical contributions to supply chain research. Dissertation, Münster
    Holtgrave, M.
  • (2017). Konsumentenvertrauen in der Sharing Economy. Vertrauensprozesse in einer digitalen Welt des Tauschens und Teilens. Working Papers des KVF NRW 6. Düsseldorf: Verbraucherzentrale NRW/Kompetenzzentrum Verbraucherforschung NRW
    Wiencierz, C. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.15501/kvfwp_6)
  • (2017). Maximierung von Vertrauen in virtuellen Teams durch innovative Groupware-Lösungen. Dissertation, Münster
    Breuer, C.
  • (2017). Success through Trust, Control, and Learning? Contrasting the Drivers of SME Performance between Different Modes of Foreign Market Entry. Administrative Sciences. 7(2), 9
    Holtgrave, M. & Onay, M.
    (See online at https://doi.org/10.3390/admsci7020009)
  • (2017). The Relation between Activity-based Work Environments and Office Workers’ Job Attitudes and Vitality. Environment & Behavior, 51(2), 167-198
    Wohlers, C., Hartner-Tiefenthaler, M. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0013916517738078)
  • (2017). Trust in distant sources: An analytical model capturing antecedents of risk and trustworthiness as perceived by journalists. Journalism 21 (1), 130-145
    Wintterlin F.
    (See online at https://doi.org/10.1177/1464884917716000)
  • (2017). Trustworthy or shady? Exploring the influence of verifying and visualizing user-generated content (UGC) on online journalism’s trustworthiness. Journalism Studies 19
    Grosser, K. M., Hase, V. & Wintterlin, F.
    (See online at https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1392255)
  • (2017). Untangling the trust-control nexus in international buyersupplier exchange relationships. An investigation of the changing world regarding relationship length. European Management Journal
    Holtgrave, M., Nienaber, A.-M. & Ferreira, C.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.emj.2016.09.005)
  • (2017). Vertrauen per Mausklick: Wie Vertrauen in virtuellen Teams entstehen kann. Personal Quarterly 69 (2), 10-16
    Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
  • (2017). Whoever will read it - The overload heuristic in collective privacy expectations. Computers in Human Behavior 75, 484-493
    Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.05.035)
  • (2018). A Long and Winding Road? Analyzing E-Government Website Maturity in Germany. In: Proceedings of the Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI) 2018, Lüneburg, 621–632
    Distel, B., & Becker, J.
  • (2018). Benefits and risks of activity-based flexible offices. Dissertation, Münster
    Wohlers, C.
  • (2018). Bringing Light into the Shadows. A Qualitative Interview Study on Citizens' Non-Adoption of E- Government. Electronic Journal of E-Government, 16(2), 98–105
    Distel, B.
  • (2018). Die journalistische Darstellung von Vertrauen, Misstrauen und Vertrauensproblemen im Kontext der Digitalisierung. Theoretische Entwicklung und empirische Erfassung von Vertrauensdimensions-Frames. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
    Engelke, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845291857)
  • (2018). Die journalistische Darstellung von Vertrauen, Misstrauen und Vertrauensproblemen im Kontext der Digitalisierung. Theoretische Entwicklung und empirische Erfassung von Vertrauensdimensions-Frames. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
    Engelke, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845291857)
  • (2018). Explaining Citizens' Non-Adoption and Adoption of E-Government in Germany. Dissertation, Münster
    Distel, B.
  • (2018). How experts’ use of medical technical jargon in different types of online health forums affects perceived information credibility: A randomized experiment with laypersons. Journal of Medical Internet Research
    Zimmermann M. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.2196/jmir.8346)
  • (2018). Investigating the role of communication for information seekers’ trust-related evaluations of health videos on the Web: Insights from three investigations. Interactive Journal of Medical Research
    Zimmermann, M. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.2196/10282)
  • (2018). Journalismus als „Kontingenzmaschine“. Skizze einer handlungstheoretischen Komplexitätsdiagnostik der Öffentlichkeit. In: B. Dernbach, A. Godulla, A. Sehl (Hrsg.), Komplexität im Journalismus (53- 61). Wiesbaden: Springer VS
    Schmidt, M. G.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-22860-6_5)
  • (2018). Knowledge Comes but Wisdom Lingers! Learning Orientation as the Decisive Factor for Translating Social Capital into Organizational Innovativeness and Performance in Turkey. European Journal of International Management
    Holtgrave, M., Nayir, D., Nienaber, A., & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1504/EJIM.2019.10018106)
  • (2018). Lone star or team player? The interrelationship of different identification foci and the role of self-presentation concerns. Human Resource Management
    Searle, R. H., Nienaber, A.-M., Price, D. & Holtgrave, M.
    (See online at https://doi.org/10.1002/hrm.21868)
  • (2018). Longitudinal effects of Activity-Based Flexible Office Design on teamwork. Frontiers in Psychology, 9, 2016
    Wohlers, C. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02016)
  • (2018). Student evaluations of a (rude) spoken dialogue system insights from an experimental study. Advances in Human-Computer Interaction, 1–10
    Jucks, R., Linnemann, G. A. & Brummernhenrich, B.
    (See online at https://doi.org/10.1155/2018/8406187)
  • (2018). Trust in health information online. On the role of language style and context of communication online. Dissertation, Münster
    Zimmermann, M.
  • (2018). Trust in teams: a review across levels. In: R. Searle, A. Nienaber, S. Sitkin (Hrsg.), The Routledge Companion to Trust. New York: Routledge
    Nienaber, A.-N., Holtgrave, M. & Romeike, P. D.
    (See online at https://doi.org/10.4324/9781315745572-8)
  • (2018). Trust in the coach - athlete relationship through digital communication. Dissertation, Münster
    Querfurth, S.
  • (2018). Vertrauen in gemeinwohlorientierte Big-Data-Anwendungen. Ethische Leitlinien für eine datenbasierte Organisationskommunikation. In: K. Liesem, L. Rademacher (Hrsg.). Die Macht der Strategischen Kommunikation. Medienethische Perspektiven der Digitalisierung. Baden-Baden: Nomos: 109-126
    Wiencierz, C.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845277998-109)
  • (2018). With a view to the side: YouTube's sidebar and YouTuber's linguistic style as hints for trust-related evaluations. International Journal of Human-Computer-Interaction
    Zimmermann, M. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1080/10447318.2018.1519165)
  • (2018). Zum Zusammenhang von Professionalisierungsbestrebungen des PR-Berufsfeldes und seiner Vertrauenswürdigkeit. Eine qualitative Journalistenbefragung. In: O. Hoffjann, R. Seidenglanz (Hrsg.), Allmächtige PR, ohnmächtige PR. Die doppelte Vertrauenskiste der PR (303-326). Wiesbaden: Springer VS
    Niebergall, J. & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-18455-1_14)
  • (2019). Attacking science on social media: How user comments affect perceived trustworthiness and credibility. Public Understanding of Science 29 (2)
    Gierth, L. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0963662519889275)
  • (2019). Attacking science on social media: How user comments affect perceived trustworthiness and credibility. Public Understanding of Science 29 (2)
    Gierth, L. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0963662519889275)
  • (2019). Cooperation in the Face of Conflict: Effects of Top Managers’ Trust Beliefs in their Firms’ Major Suppliers. British Journal of Management
    Holtgrave, M., Nienaber, A., Tzafrir, S. S. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1111/1467-8551.12350)
  • (2019). Deadline Day — Automatisierung in der KFZ- Kündigungsbearbeitung. Versicherungswirtschaft 74 (12), 68–72
    Schlagheck, S., Grotenhermen, J.-G., & Hossiep, C. R.
    (See online at https://doi.org/10.1007/s43239-019-0173-2)
  • (2019). Der Einfluss von electronic Word of Mouth auf Konsumentenvertrauen am Beispiel der Mobilfunkbranche, Dissertation, Münster
    Folger, M.
  • (2019). Detecting misinformation in online social networks: A think-aloud study on user strategies. Studies in Communication and Media 8 (4), 471-496
    Freiling, I.
    (See online at https://doi.org/10.5771/2192-4007-2019-4-471)
  • (2019). Determinants and Barriers of Adopting Robo-Advisory Services. In: Proceedings of International Conference on Information Systems (ICIS), München, Germany
    Bruckes, M., Westmattelmann, D., Oldeweme, A. & Schewe, G.
  • (2019). Digitalisierung, Big Data und soziale Medien als Rahmenbedingungen der Unternehmenskommunikation. In: A. Zerfaß, M. Piwinger & U. Röttger (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (1-21). Wiesbaden: Springer Gabler
    Stieglitz, S. & Wiencierz, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-22933-7_10)
  • (2019). Do Corporations Communicate What the General Public Expects? Investigating the Gap between Corporate Self-image and Public Perceptions of Corporate Responsibility, International Journal of Strategic Communication, 14 (1), 25-40
    Dudenhausen, A., Röttger, U. & Czeppel, D.
    (See online at https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1688335)
  • (2019). Does paying back pay off? Effects of reciprocity and economic outcomes on trust emergence in negotiations. Group Decision and Negotiation 28 (6), 1053–1076
    Sondern, D. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1007/s10726-019-09639-0)
  • (2019). Fan identification and national identity. Sport in Society 22 (3): 476-498
    Meier, H.E., Utesch, T., Raue, C., Uhlenbrock, C., Chababi, N., Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1504771)
  • (2019). Hot topics in science communication: Aggressive Language Decreases Trustworthiness and Credibility in Scientific Debates. Public Understanding of Science
    König, L. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0963662519833903)
  • (2019). Image repair. In: D. Hackfort, R. Schinke, B. Strauss (Hrsg.), Dictionary of Sport Psychology. London: Elsevier
    Pöppel, K. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1016/B978-0-12-813150-3.00009-7)
  • (2019). Influence of Enthusiastic Language on the Credibility of Health Information and the Trustworthiness of Science Communicators: Insights From a Between-Subject Web-Based Experiment. Interactive Journal of Medical Research 8 (3)
    König, L. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.2196/13619)
  • (2019). Managing Trust in Times of Digital Transformation. Dissertation, Münster
    Bruckes, M.
  • (2019). On measuring trust and distrust in journalism: Reflection of the status quo and suggestions for the road ahead. Journal of Trust Research, 9 (1), 66-86
    Engelke, K. M., Hase, V. & Wintterlin, F.
    (See online at https://doi.org/10.1080/21515581.2019.1588741)
  • (2019). Quelle: Internet. Journalistisches Vertrauen bei der Recherche in sozialen Medien. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
    Wintterlin, F.
    (See online at https://doi.org/10.5771/9783845295121)
  • (2019). Rezeption von Content Marketing - im Spannungsfeld von erwünschten und unerwünschten Medienwirkungen. In M. Wesselmann (Hrsg.), Praxishandbuch Content Marketing (23-34). Wiesbaden: Springer Gabler
    Niebergall, J., & Röttger, U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-24620-4_3)
  • (2019). The Psychology of Technology—An Interdisciplinary Approach to Understand the Role of Trust in Fitness App Usage. Dissertation, Münster
    Busch, L.
  • (2019). Transparenz - Ihr Beitrag zu einer werteorientierten und vertrauenswürdigen Organisation. Zeitschrift Führung + Organisation 05, 284-288
    Hossiep, C. R.
  • (2019). Trust in teams: A taxonomy of perceived trustworthiness factors and risk-taking behaviors in face-to-face and virtual teams. Human Relations
    Breuer, C., Hüffmeier, J., Hibben, F. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0018726718818721)
  • (2019). Validation of the vignette-based German Exercise Causality Orientation Scale (G-ECOS). PloS one 14 (10)
    Busch, L., Utesch, T. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223643)
  • (2019). Vertrauen und Kommunikation im Kontext digitalisierter Lernumgebungen: Strategien für eine vertrauensschaffende Gesundheitskommunikation. Dissertation, Münster
    König, L.
  • (2019). When do information seekers trust scientific information? Insights from recipients’ evaluations of online video lectures. International Journal of Educational Technology in Higher Education
    König, L. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1186/s41239-019-0132-7)
  • (2021). Trusting Me, Trusting You - Trusting Technology? A Multidisciplinary Study to Uncover the Status Quo of Research on Trust and Distrust in Technology. In: J. Becker et al. (Hrsg.) ERCIS Working Papers Nr. 35, Münster, Germany
    Distel, B., Engelke, K. M. & Querfurth, S.
  • (2020), Assessing citizens’ non-adoption of public e-services in Germany. Information Polity 25 (3), 339-360
    Distel, B.
    (See online at https://doi.org/10.3233/IP-190214)
  • (2020). A computational approach to analyzing the Twitter debate on gaming disorder. Media and Communication 8 (3), 205–218
    Schatto-Eckrodt, T., Janzik, R., Reer, F., Boberg, S. & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.17645/mac.v8i3.3128)
  • (2020). Beware of vested interests: Epistemic vigilance improves reasoning about scientific evidence (for some people). PLoS ONE 15(4): e0231387
    Gierth, L. & Bromme, R.
    (See online at https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231387)
  • (2020). Breaking bad: how crisis communication, dissemination channel and prevalence influence the public perception of doping cases. Sport in Society, 1-26
    Pöppel, K., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1734563)
  • (2020). Breaking bad: how crisis communication, dissemination channel and prevalence influence the public perception of doping cases. Sport in Society, 1-26
    Pöppel, K., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1734563)
  • (2020). Can transparency preserve journalism’s trustworthiness? Recipients’ views on transparency about source origin and verification regarding user-generated content in the news. Studies in Communication and Media 9 (2), 218-240
    Wintterlin, F., Engelke, K. M. & Hase, V.
    (See online at https://doi.org/10.5771/2192-4007-2020-2-218)
  • (2020). Can transparency preserve journalism’s trustworthiness? Recipients’ views on transparency about source origin and verification regarding user-generated content in the news. Studies in Communication and Media 9 (2), 218-240
    Wintterlin, F., Engelke, K. M. & Hase, V.
    (See online at https://doi.org/10.5771/2192-4007-2020-2-218)
  • (2020). Do we agree on who is playing the ball? Developing a videobased measurement for Shared Mental Models in tennis doubles. PLoS ONE
    Raue, C., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242783)
  • (2020). Effects of Positive Language and Profession on Trustworthiness and Credibility in Online Health Advice: Experimental Study. Journal of Medical Internet Research 22 (3)
    König, L. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.2196/16685)
  • (2020). Enriching the conversation. Audience perspectives on the deliberative nature and potential of user comments for news media. Digital Journalism, 8 (4), 447-466
    Engelke, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1680567)
  • (2020). Gaming addiction – underdefined, overestimated? In M. Groen, N. Kiel, A. Tillmann & A. Weßel (Hrsg.), Games and ethics. Theoretical and empirical approaches to ethical questions in digital game cultures (47–59). Springer
    Janzik, R., Wehden, L.-O., Reer, F. & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-28175-5_4)
  • (2020). Individual- statt Pauschallösungen. Transparenzstrategien im Nachrichtenjournalismus und ihr Zusammenhang mit Rezipierendenvertrauen. In T. Köhler (Hrsg.), Fake News, Framing, Fact-Checking: Nachrichten im digitalen Zeitalter (425-446). Bielefeld: Transcript
    Badura, L., Uth, B. & Engelke, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.1515/9783839450253-023)
  • (2020). Institutionalisierte Interdisziplinarität: Chancen für die Neujustierung der Journalismusforschung in einer digitalisierten Welt. In: J. Schützeneder, K. Meier & N. Springer (Hg.), Neujustierung der Journalistik/Journalismusforschung in der digitalen Gesellschaft: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft 2019, Eichstätt (129-139). Eichstätt: Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V.
    Uth, B., Blöbaum, B., Badura, L. & Engelke, K. M.
    (See online at https://doi.org/10.21241/ssoar.70829)
  • (2020). Perspectives on Information Technology Artefacts in Trust-Related Interactions. In: Moallem A. (Hrsg.), HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12210. Springer, Cham
    Koelmann, H.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-50309-3_29)
  • (2020). Rezeption von Content Marketing - im Spannungsfeld von erwünschten und unerwünschten Medienwirkungen. In M. Wesselmann (Hrsg.), Praxishandbuch Content Marketing. Wiesbaden: Springer VS
    Berding J. & Röttger U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-24620-4_3)
  • (2020). The Impact of Trustworthiness Perception on Online Recruiting Success. In: Academy of Management Proceedings
    Baumeister, V., Hossiep, R., Wiemann, M., & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.5465/AMBPP.2020.18789abstract)
  • (2020). The Influence of Fitness-App Usage on Psychological Well-Being and Body Awareness—A Daily Diary Randomized Trial. Journal of Sport and Exercise Psychology 42 (3), 249-260
    Busch L., Utesch T., Buerkner P.-C. & Strauss B.
    (See online at https://doi.org/10.1123/jsep.2019-0315)
  • (2020). The Influence of Fitness-App Usage on Psychological Well-Being and Body Awareness—A Daily Diary Randomized Trial. Journal of Sport and Exercise Psychology 42 (3), 249-260
    Busch L., Utesch T., Buerkner P.-C. & Strauss B.
    (See online at https://doi.org/10.1123/jsep.2019-0315)
  • (2020). Trust in the Context of e-HRM. In: T. Bondarouk & S. Fisher (Hrsg.), Encyclopedia of Electronic HRM (76–81). Berlin: De Gruyter Oldenbourg
    Hertel, G., Meeßen, S. M. & Höddinghaus, M.
    (See online at https://doi.org/10.1515/9783110633702-012)
  • (2020). Why employees (still) click on phishing links: investigation in hospitals. Journal of Medical Internet Research, 22(1)
    Jalali, M. S., Bruckes, M., Westmattelmann, D. & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.2196/16775)
  • (2020): „Künstliche Intelligenz im Personalwesen”, Zeitschrift für Organisation 1/2020 (89), 4-9
    Grotenhermen, J. G., Bruckes, M. & Schewe, G.
  • (2021). A question of quality: perceptions of internal communication during the Covid-19 pan-demic in Germany. Journal of Communication Management
    Ecklebe, S. & Löffler, N.
    (See online at https://doi.org/10.1108/JCOM-09-2020-0101)
  • (2021). Data-based strategic communication as a mediator of trust: Recipients’ perception of an NPO’s automated posts. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Löffler, N. & Röttger, U. & Wiencierz, C.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_6)
  • (2021). DCA-Transparency: Validation and Extension of a German Scale. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, 1(1), 1-14
    Hossiep, C. R., Märtins, J., & Schewe, G.
    (See online at https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000360)
  • (2021). Do we share the same view? Validating the Shared Mental Models in team Sports Questionnaire. Perceptual and Motor Skills 128 (2)
    Raue, C., Dreiskämper, D., Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1177/0031512521990335)
  • (2021). Entertainment theories and media addiction. In P. Vorderer, C. Klimmt (Hrsg.), The Oxford handbook of entertainment theory (799–818). Oxford University Press
    Reer, F., Janzik, R., Wehden, L.-O. & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190072216.013.41)
  • (2021). Medienskepsis in Deutschland. Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen. Springer VS, Wiesbaden
    Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-31369-2)
  • (2021). Medienskepsis in Deutschland. Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen. Springer VS, Wiesbaden
    Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-31369-2)
  • (2021). Medienskepsis in Deutschland. Zur Einführung. In: B. Blöbaum, T. Hanitzsch, L. Badura (Hrsg.), Medienskepsis in Deutschland: Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen (1– 28). Wiesbaden: Springer VS
    Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-31369-2_1)
  • (2021). Medienskepsis messbar machen. Methodologische Annäherung an einen sensiblen Forschungsgegenstand. In: B. Blöbaum, T. Hanitzsch, L. Badura (Hrsg.), Medienskepsis in Deutschland: Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen (29–41). Wiesbaden: Springer VS
    Badura, L. & Blöbaum, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-31369-2_2)
  • (2021). Methodological and practical challenges of interdisciplinary trust research. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Hendriks, F., Distel, B., Engelke, K. M., Westmattelmann, D. & Wintterlin, F.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_2)
  • (2021). Perceptions of Trustworthiness and Risk: How Transparency can Influence Trust in Journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Uth, B., Badura, L. & Blöbaum, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_3)
  • (2021). Risk and Trust in Fitness App Usage. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Busch, L., Utesch, T., Schücker, L. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_13)
  • (2021). Systemvertrauen und Journalismus im Neoliberalismus. Bielefeld: transcript
    Schmidt, M. G.
    (See online at https://doi.org/10.14361/9783839456378)
  • (2021). Team trust in sport teams – methodological implications to advance this field. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Raue, C., Dreiskämper, D., Pauly, H. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_12)
  • (2021). The automation of leadership functions: Would people trust decision algorithms? Computers in Human Behavior 116
    Höddinghaus, M., Sondern D., & Hertel G.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106635)
  • (2021). The Role of Trust for Citizens' Adoption of Public E- Services. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
    Distel, B., Koelmann, H., Schmolke, F. & Becker, J.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_8)
  • (2021). The slippery path to total presence: How using an omnidirectional virtual reality treadmill influences the gaming experience. Media and Communication 9 (1), 5–16
    Wehden, L.-O., Reer, F., Janzik, R., Tang, W.-Y. & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3170)
  • (2021). The slippery path to total presence: How using an omnidirectional virtual reality treadmill influences the gaming experience. Media and Communication 9 (1), 5–16
    Wehden, L.-O., Reer, F., Janzik, R., Tang, W.-Y. & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3170)
  • (2021). To be or not to be (e)sports? That is not the question! Why and how sport and exercise psychology could research esports. German Journal of Exercise and Sport Research
    Leis, O., Raue, C., Dreiskämper, D., Lautenbach, F.
    (See online at https://doi.org/10.1007/s12662-021-00715-9)
  • (2021). Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Blöbaum, B. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5)
  • (2021). Trust and Communication: Foundations of Interconnectivity. Dissertation, Peter Lang Verlag
    Kunnel, A.
    (See online at https://doi.org/10.3726/b17879)
  • (2021). Trust and leadership: Implications of digitization. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication: Findings and Implications in Trust Research, Springer
    Höddinghaus, M. & Hertel, G.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_9)
  • (2021). Trust in media technology. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Janzik, R., & Quandt, T.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_5)
  • (2021). Trust in science and scientists: Implications for (higher) education. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
    Vaupotič, N., Kienhues, D. & Jucks, R.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_10)
  • (2021). Trust within the coach-athlete relationship through digital communication. In: B. Blöbaum, (Hrsg.). Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Querfurth-Böhnlein, S., Schücker, L. & Strauss, B.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_14)
  • (2021). When play store knows how to deal with your kid: Trust in digital counselling. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
    Strehlke, E., Bromme, R., Scholz, S. & Kärtner, J.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_11)
  • (2021). Why trusting whom? Motivated reasoning and trust in the process of information evaluation. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
    Freiling, I. & Waldherr, A.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-72945-5_4)
 
 

Additional Information

Textvergrößerung und Kontrastanpassung