Project Details
SFB 365: Environmetalfriendly Drive Technology for Vehicles
Subject Area
Mechanical and Industrial Engineering
Term
from 1993 to 2002
Project identifier
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 5478863
Aim of the collaborative research centre 365 is simulation, layout and realisation of the Autark Hybrid, a hybrid car concept with the aims of saving fuel, reducing exhaust gas and providing a zero emission driving mode in urban areas. The car is designed to work independently from public power supply. Beyond fuel consumption also total energy balance is taken into account. The Autark Hybrid's drive line contains a diesel and an electric engine. Electric engine is supplied by a traction battery. Both engines are connected to the input shaft of a continuously variable i²-gearbox. Core component of the gearbox is a CVT chain drive. By means of a power shift process ratio range of CVT chain drive can be used twice. Thus i²-gearbox has a wide spreading. A special hydraulic system supplies the CVT chain drive and the clutches performing the power shift process with high pressure oil. Powerline management is done by a main controller communicating via CAN-Bus with several component controllers. According to an operation strategy the engines and the gearbox are operated with high efficiency. After simulation and layout of the powerline, optimization and realisation of the components, the Autark Hybrid is implemented, tested and investigated in test vehicle and on test rig.
DFG Programme
Collaborative Research Centres
Completed projects
- A1 - Auslegung des Gesamtsystems und Erarbeitung einer Fahrstrategie; Ermittlung des Einsparpotentials mittels Simulationsrechnung (Project Head Höhn, Bernd-Robert )
- A3 - Regelung des Antriebsstranges, Regelungstechnische Komponentenabstimmung - Fahrverhalten (Project Head Schröder, Dierk )
- A4 - Modellierung, Simulation und Aufbau von Hydrauliksystemen für Umschlingungsgetriebe (Versorgung, Anpressung, Übersetzungsregelung) (Project Head Renius, Karl Theodor )
- A5 - Energetische Lebenszyklusanalyse des Hybridfahrzeugs im Vergleich zu anderen Antriebskonzepten (Project Head Schaefer, Helmut )
- A7 - Energetische Lebenszyklusanalyse des Hybridfahrzeugs und seiner Komponenten (Project Head Wagner, Ulrich )
- B2 - Batteriesysteme fuer Hybridfahrzeuge (Project Head Schaefer, Helmut )
- B4 - Untersuchung und Optimierung des Lastschaltvorgangs beim I2-Getriebe (Project Head Höhn, Bernd-Robert )
- B5 - Untersuchung und Optimierung des Antriebsstrangs im Fahrzeug, Verifizierung der Fahrstrategie und der Fahrsimulationsergebnisse (Project Head Höhn, Bernd-Robert )
- B6 - Elektrische Antriebsaggregate für Hybridfahrzeuge: Entwicklung, Modellierung, vergleichende Bewertung und Optimierung (Project Head Lorenzen, Hans Werner )
- B8 - Meßtechnische Ausrüstung und Betreuung des Versuchsfahrzeugs (Project Head Renius, Karl Theodor )
- B9 - Untersuchung und Optimierung des Autarken Hybrid-Antriebsstrangs am Systemprüfstand, Verifizierung der Simulationsergebnisse bzgl. Fahrstrategie und Einsparpotential (Project Head Höhn, Bernd-Robert )
- B11 - Batteriesysteme für Hybridfahrzeuge (Project Head Wagner, Ulrich )
- C1 - Grundlagen zur Steuerung und Regelung stufenloser Umschlingungsgetriebe bezueglich der Anpressung und Uebersetzung bei verschiedenen Betriebszustaenden (Project Head Renius, Karl Theodor )
- C2 - Optimierung der transienten Getriebedynamik, Berechnung repräsentativer Belastungskollektive (Project Head Pfeiffer, Friedrich )
- C3 - Geräusche im Antriebsstrang (Project Head Pfeiffer, Friedrich )
- C4 - Modellierung und Systemvergleich von CVT-Umschlingungsgetrieben (Project Head Pfeiffer, Friedrich )
- Z - Zentrale Aufgaben, Verwaltung (Project Head Höhn, Bernd-Robert )
Applicant Institution
Technische Universität München (TUM)
Spokesperson
Professor Dr.-Ing. Bernd-Robert Höhn