Project Details
Salience effects in economic choice
Applicant
Professor Dr. Markus Dertwinkel-Kalt
Subject Area
Economic Theory
Term
from 2018 to 2021
Project identifier
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 404416232
Final Report Year
2021
Final Report Abstract
Die in diesem Projekt errungenen Erkenntnisse haben maßgeblich zum Verständnis von Salienzeffekten in ökonomischen Entscheidungen beigetragen. Salienzeffekte konnten insbesondere in intertemporalen Entscheidungen und in Risikoentscheidungen nachgewiesen und charakterisiert werden. Weiterhin konnten die Erkenntnisse genutzt werden, um wirtschaftspolitische Empfehlungen herzuleiten, zum Beispiel bzgl. der Regulierung von Preisdarstellungen, Bonusverträgen, und vertikalen Beschränkungen des Onlinevertriebs. Die gewonnen Erkenntnisse konnten in führenden ökonomischen Fachzeitschriften publiziert werden.
Publications
- (2019). Attention-Driven Demand for Bonus Contracts. European Economic Review 115, 1-24
Dertwinkel-Kalt, Markus, Mats Köster, and Florian Peiseler
(See online at https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2019.02.007) - (2020). Optimal Stopping in a Dynamic Salience Model, CESifo Working Paper No. 8496
Dertwinkel-Kalt, Markus, Jonas Frey, and Mats Köster
(See online at https://doi.org/10.2139/ssrn.3680353) - (2020). Salience and Skewness Preferences. Journal of the European Economic Association 18, 2057-2107
Dertwinkel-Kalt, Markus, and Mats Köster
(See online at https://doi.org/10.1093/jeea/jvz035) - (2020). To buy or not to buy? Price salience in an online shopping field experiment. European Economic Review 130, Article 103593
Dertwinkel-Kalt, Markus, Mats Köster, and Matthias Sutter
(See online at https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2020.103593) - Concentration Bias in Intertemporal Choice. Review of Economic Studies
Dertwinkel-Kalt, Markus, Holger Gerhardt, Gerhard Riener, Frederik Schwerter, and Louis Strang
(See online at https://doi.org/10.1093/restud/rdab043)